Succes is bijvangst

januari 28, 2016
Geen reacties

“Iedereen zou zich elke dag moeten afvragen of hij nog iets toevoegt.”
Aan het woord is Janneke Niessen, 38 en oprichter van Improve Digital, een technologiebedrijf in online reclame met vestigingen in Nederland, Engeland, Spanje, Italië en Duitsland. Niessen staat als jonge succesvolle ondernemer genoteerd in de Quote 500 junior, een lijst met jonge miljonairs. In haar dagelijks werk maakt Niessen zich sterk als rolmodel voor jonge meisjes in de techniek en benadrukt zowel in haar eigen ondernemingen als daarbuiten het belang van onderwerpen als ‘betekenis geven’, ‘verbinden’ en ‘inspireren’.
Misschien is dat wel wat haar generatie kenmerkt.

Niessen: „Wij zijn opgegroeid met het besef dat zekerheid niet meer bestaat. Voor de generatie voor ons, was een vast contract een zekerheid. Nu is het een schijnzekerheid. Ik denk dat daardoor de leden van mijn generatie hebben geleerd dat ze zich continu moeten ontwikkelen, zodat er behoefte bestaat aan wat wij willen en kunnen. Iedereen zou zich elke dag moeten afvragen of hij nog iets toevoegt.”

Dr. A.C. Bontekoning deed onderzoek naar de waarden en de belangrijkste waardeverschillen tussen de generaties die nu werkzaam zijn in organisaties. Bontekoning benoemt de generatie waar Janneke Niessen deel van uit maakt (geboren tussen 1970 en 1985) als de pragmatische generatie. Interessant om te constateren dat de jongeren die eerder de patat-generatie werden genoemd, of ook wel de achterbank-generatie, nu de pragmatische generatie zijn gaan heten. Er spreekt een positiever beeld uit. Ze zijn kritisch realistisch maar ook rationeel en denken in resultaat. Ze willen ondernemen en niet ergens lang over nadenken of vergaderen tot ze een ons wegen en iedereen het eindelijk met elkaar eens is. Ze zijn open en direct in hun communicatie. En ze willen invloed.
Maar meer nog: betekenis geven, nu, vandaag nog, in hun werk én in hun persoonlijk leven. Lees hier meer over het onderzoek.

VERANDERING

Hele generaties van twintigers en dertigers zijn gedesillusioneerd door het hyperkapitalisme van de jaren ’90. Zingeving en de zoektocht naar het eigen geluk staan in het centrum van de aandacht.
Uit het onderzoek van USG people, een van ’s werelds grootste uitzendorganisaties, blijkt dat jonge werknemers geld al jarenlang echt minder belangrijk vinden dan hun identificatie met het doel van de organisatie.

De dertigers van nu zijn de leiders van de nabije toekomst. Zij worden heel rap de beslissers van deze wereld. Een wereld die tot voor kort -en zelfs op belangrijke posten ook vandaag nog- wordt geleid door traditionele 70ers en 80ers.

De dertigers van nu willen invloed en betekenis geven. Zij zoeken daarom gemakkelijk direct contact met de eigenaar van het bedrijf zonder er daarbij aan te denken of te weten dat ze daarbij mogelijk hun leidinggevende passeren. Ze vinden nu eenmaal direct contact én direct resultaat vanzelfsprekend. Belangrijker dan geld of succes vinden zij het om voldoening te halen uit hun werk.
Ze willen expliciet kansen krijgen en die ook benutten. Niet later maar nu.
Formele regels laten ze graag liggen. Ze kiezen vooral voor inhoud die hen moet boeien. Anders vertrekken ze naar een klus die ze meer aanspreekt en die wel bij hun waarden past.

Invloedrijke dertigers

De NRC kwam onlangs uit met een interessante reeks over de invloedrijke dertigers die straks het heft in handen neemt. Wie zijn ze, de dertigers die gemakkelijker online hun boodschappen doen, altijd online en digitaal met iedereen communiceren, die zich niet gemakkelijk binden aan vakbond of politieke partij maar die -ook nu al- wel degelijk invloed hebben op diezelfde politiek.
Ze zijn nog geen minister-president, Matthijs van Nieuwkerk, Spinozapremie-ontvanger, PC Hooft-prijswinnaar of magnaat, maar dat kan niet lang meer duren. Ze wachten niet tot ze de vijftig zijn gepasseerd.
De NRC laat ze aan het woord, de dertigers uit uiteenlopende hoeken van de samenleving, waarvan verwacht wordt dat ze veel voor Nederland zullen (blijven) betekenen. Ze waren de eersten die chatten op MSN, de eersten ook die zure regen leerden kennen en clips op TMF en reality televisie gewoon vonden. Met hen gaat er een nieuwe wind door Nederland waaien.
Ze spreken in de krant over hun ambities, over hun blik op Nederland en over de huidige machthebbers.

Leiders, managers en HR afdelingen doen er goed aan kennis te nemen van de eigenschappen van de pragmatische generatie en zich te verdiepen in de bijdrage die deze generatie kan spelen in de verdere groei van de onderneming. Waarbij groei niet meer alleen kan worden uitgedrukt in geld, in succes of in aandeelhouderswaarde.
Succes is bijvangst, wat zijn onze waarden? Waar willen we groot en goed in zijn?

Wil je verder lezen in het NRC artikel ‘Dit zijn de dertigers om in de gaten te houden’ je vindt het hier.